Met behulp van deze internet-pagina's kun je op een interactieve kennismaken met
de wet van Snellius. Deze natuurkundige wet beschrijft de breking van het licht.
In het linkermenu staan een aantal opties. Bij de optie Wat weet je staat beschreven
wat je in de tweede klas al geleerd hebt. De optie Wat leer je laat je zien welke nieuwe
onderwerpen op deze site aan bod komen.
De volgende drie opties (Brekingsindex, Grenshoek en Kleuren)
beschrijven elk een aspect van lichtbreking. Elk onderdeel wordt verduidelijkt met
een aantal voorbeelden, waarna de opgedane kennis kan worden getoetst met een aantal
redelijk eenvoudige opgaven (1-10). Elke opgave is voorzien van een uitwerking.
Bij de optie Extra opgaven staan een aantal pittige opgaven (11-22). Ook deze opgaven
zijn voorzien van een uitwerking.
De laatste twee opties zijn een bedoeld als hulpmiddel bij het maken van de opgaven. Met behulp
van de Applet (een simulatie programma) kun je zien wat er gebeurt als een lichtstraal
op een doorzichtig oppervlak valt. In deze applet kun je materialen aanpassen, de hoek van inval,
hoek van breking veranderen en met ingedrukte linker muisknop de plaats van de zaklantaarn aanpassen.
Bij de optie Tabel lichtsnelheden staan de lichtsnelheden in een aantal verschillende
materialen. Deze tabel kun je gebruiken bij het maken van de opgaven.
A. D. van der Mei
L. Kruise
004108